En checklista för hälsa och säkerhet för dina kunder

Visar du dina kunder att du tar deras hälsa och säkerhet på allvar?

Ny forskning visar att 62% av konsumenterna håller med om att hygienstandarder för gästfrihet har blivit viktigare för dem sedan COVID-19. Och 55 procent vill se att hygienåtgärderna är tydliga och transparenta. Studien visade också att konsumenterna inte kommer att vilja ge lokalerna en andra chans om hygienstandarden sjunker. Så det finns inget utrymme för fel.

Kunderna förväntar sig exceptionella standarder och vill ha synliga bevis på dessa. Hjälp din lokal att sticka ut från mängden genom att kommunicera de viktigaste hälso- och säkerhetsåtgärder du har infört. Dessutom har du redan gjort det hårda arbetet – det här är den enkla biten!

Här nedan är ett exempel på hygien- och säkerhetschecklista som du kan anpassa för att visa dina höga hygienstandarder. Lägg detta på din webbplats och upp som affischer i din restaurang, för att skapa trygghet fö dina kunder.

  1. Arbetsmiljöriskbedömning
    Vi har gjort en hälso- och säkerhetsriskbedömning och genomfört strikta kontroller för att minska risken för överföring av covid-19 i dessa lokaler.
  2. Förbättrade rengöringsförfaranden
    Vi har ökat rengöringsnivån för att säkerställa att ytorna desinficeras på lämpligt sätt, områden med hög trafik ofta saneras och att livsmedel tillagas och serveras i enlighet med de högsta hälso- och säkerhetsnormerna.
  3. HyGenikx+ Luftreningsteknik
    Luft och ytsaneringsteknik har installerats i dessa lokaler för att avlägsna luftburna virus och bakterier. Dessa väggmonterade enheter arbetar kontinuerligt för att skapa och upprätthålla hälsosamma rena luftmiljöer.
  4. Ytterligare handtvättsanläggningar
    Kontaktlösa handtvättsanläggningar har installerats för personals och kunders säkerhet – för att minska beröringspunkter och förhindra korskontaminering. Använd de tvättställ och/eller handsprit som tillhandahålls, vid ankomsten och under hela ditt besök.
  5. Frekvent personalträning
    All personal har genomfört omfattande utbildningar om rengöringsrutiner och covid-19 – riskerna och hur man kan minska smittspridningen. Regelbundna uppdateringar och uppdaterade processer ges i enlighet med lagar om livsmedelssäkerhet och gällande myndighetsvägledning.
  6. Minskad fysisk kontakt
    Vi har tagit bort onödig kontakt mellan personal och kunder. Vår personal anländer vid olika tidpunkter, förblir socialt distanserad och bär ansiktsmasker efter behov. Vi önskar att du betalar med kort där det är möjligt och respekterar all social avståndsskyltning.
  7. Dagliga hälsoundersökningar
    All personal måste slutföra en hälsoundersökning innan de deltar i dessa lokaler. Temperaturen för alla anställda tas vid ankomsten, och masker, handskar och förkläden finns tillgängliga vid behov.
  8. Efterlevnad av gällande Covid-regler
    För allas säkerhet kommer all personal och alla kunder att bli ombedda att följa gällande regionala regler och restriktioner, om de inte är individuellt undantagna.

Luftkvalitet och säkerhet

Luftkvalitet är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att förhindra virusöverföring. Men också en av de svåraste att demonstrera. Var noga med att inkludera all luftrengöringsteknik högt upp på din checklista för att visa kunderna hur allvarligt du tar deras säkerhet.

HyGenikx sortiment av luft- och ytsaneringssystem är en av de mest rigoröst testade och effektiva produkterna på marknaden. Labbtestat och visat sig ta bort luftburna coronavirus. Den är kompakt, väggmonterad, tyst och fungerar effektivt dygnet över utan behov av mänsklig inblandning.  Läs mer om HyGenikx-sortimentet.