5 steg för att förbättra säkerheten och hygienen i restaurangköket och matsalen mot bakgrund av Coronaviruset

Är du i matservicebranschen? Kanske äger du en pub, restaurang eller ett hotell – kanske till och med en liten kedja. Hur som helst, med världen mer medveten än någonsin om behovet av hygien i offentliga utrymmen, måste din främsta prioritet vara att skapa förtroende mot dina kunder för att din lokal är en säker plats att vara på. Experter förutspår goda tider framöver för hotell- och restaurangsektorn.

Din utmaning är att ge dina potentiella kunder förtroende. De måste veta att när de besöker dina lokaler kommer de inte bara att njuta av en fantastisk upplevelse utan också vara säkra från infektionsrisk. Din framgång kommer att bero på deras välbefinnande.

Här är 5 steg du kan vidta för att visa dina anställda och dina kunder att du tar deras hälsa och säkerhet på allvar.

1. Skyltning av hygien och säkerhetsinformation

Kommunikation genomgående i dina lokaler är avgörande. Från det ögonblick de kommer in måste dina kunder och personal känna sig säkra på att du tar alla nödvändiga steg för att skydda dem från infektioner. Du bör överväga att kommunicera redan innan dina kunder anländer till dina lokaler – till exempel via när de bokar online

Från det ögonblick de är fysiskt “på plats” behöver du skylta och kommunicera tydlig mot dina kunder

Instruktioner vid ankomst

  • Vänta här för bordsplacering
  • Enkelvägssystem
  • Så här beställer du

Instruktion för hygien

  • Använd handsprit/handtvättsfat vid entrén

Allmänna råd och tips i lokalen

  • Upprätthålla att hålla avstånd

Använd inte bara ord i kommunikationen. För optimal påverkan, använd bilder/illustrationer på ett bra sätt. Det gamla talspråket “en bild säger mer än tusen ord” har aldrig varit mer relevant. Se över skyltningen i lokalen och se till att alla dina skyltar ser bra ut och överensstämmer med dina varumärkesbilder. Kom ihåg – som med all din marknadsföringskommunikation, hur du tillämpar dessa skyltar, kommer att påverka hur kunderna uppfattar ditt varumärke.

2. Kökshygien och säkerhetsutrustning

Utan tvekan har du alltid insett behovet av att prioritera renlighet och säkerhet. För att minska risken för korskontaminering har det aldrig varit viktigare att minimera fysisk kontakt. Pandemin har lett till ökat behov av ännu effektivare och mer pålitliga hygienåtgärder än någonsin tidigare.

Det är därför krögare/ägare och chefer för hotell- och restauranger och publika arenor i allt högre grad investerar i ny hälso- och säkerhetsutrustning som system för luft- och ytsterilisering / desinfektionsmedel eller tvättställ med handsfree funktion. Sådan utrustning hjälper inte bara till att hantera farliga partiklar som sprider infektioner, utan de ger synlig försäkran till personal och besökare att du vidtar aktiva åtgärder för att skydda miljön i din plats.

Återigen, var noga med att inte missa möjligheten att sprida ordet. Använd skyltar för att tillkännage din investering i ny hälso- och säkerhetsutrustning. Inkludera meddelanden på dina dörrar, väggar och menyer för att berätta för dina kunder om de ansträngningar du gör för att hålla dem säkra. Meddela vilka ansträngningar du gör på din hemsida.

3. Öka rutiner för rengöring

  • Se över dina rengöringsrutiner. Rengör ytor oftare – särskilt de områden/ytor som många kommer i fysisk kontakt med. Fortsätt att uppmuntra din personal och dina besökare att vara ständigt rigorösa när det gäller handtvätt och handsprit.
  • Fundera kring användningen av kommersiella desinfektionsmedel. Är de som du tidigare använt fortfarande lämpliga för rådande omständigheter?
  • Var noga med att din personal till exempel på kontor och kök, är striktare än någonsin gällande rutiner för rengöring och hygien.
  • Involvera din personal i diskussioner om att genomföra bättre hygienåtgärder. Att involvera in dem i diskussionerna kommer att försäkra dem om att deras hälsa är en prioritet.
  • Se där det är möjligt till att arbetskläder tvättas på plats. Om din personal är ansvarig för att tvätta sina egna, se till att de inser vikten av att göra det regelbundet och noggrant.
  • Tillhandahåll dedikerade papperskorgar för insamling av använda handdukar och arbetskläder.
  • Förutom branddörrar, där möjligt, minska beröringspunkter av handtag och dylikt i lokalerna

4. Minska kontakten mellan personal och kunder

Det är uppenbart att ett självklart sätt att minska risken för smitta mellan kunder och personal är att hålla kontakten till ett minimum. Vissa metoder är vanliga och uppenbara, till exempel användningen av Perspex-skärmar. Andra är innovativa och fantasifulla. Vissa restauranger med drive-in-faciliteter har utrustat skräddarsydda serveringsluckor, som med en enkel rörelse sänker mat och dryck från serviceluckan ner till nivån på kundens fordon.

Du kan också överväga att installera avdelare eller bordsskärmar mellan matbord. I dessa fall, gör allt du kan för att se till att sådana skärmar där så är möjligt smälta in med restaurangens inredning och estetik. Sådana uppenbara små steg kommer alla att kombineras för att förbättra dina kunders upplevelse.

En annan idé som används av restauranger, kaféer och pubar är förlängda “grepphandtag” (ca 3 dm) som har ett handtag i ena änden och ett grepp i den andra för att hålla kreditkortsmaskinen. Återigen fastställer detta ett visst avstånd mellan den anställde och kunden.

5. Minska kontakten i köket

En av de största utmaningarna för arbetsgivare inom matservicebranschen är kontakten mellan personalen. Du kan säkert utbilda dem om hur man håller sig säker utanför arbetet, men du har ingen kontroll. Så du måste göra allt du kan för att minimera korskontaminering medan de är på jobbet. Här är bara en handfull av stegen du kan ta.

  • Dela upp din kökspersonal i team eller arbetsplatsbubblor eller skiftgrupper.
  • Se till att din personal observerar förskjutna tider för instämpling- och utstämpling. På så sätt minskar du trängseln på väg in och ut ur dina lokaler om man har mycket personal
  • Tänk på personalens beteendemönster – där trängsel uppstår i och runt köket, förvaring (kylar, frysar och skafferi) och matplatser. Granska layouter och processer inom dessa områden och ställ sedan in enkelvägssystem hur man tar sig till och från lättats möjligt utan möten.
  • Håll tillgång till kök och förvaringsutrymmen så enkelt som möjligt för personalen.
  • Utbilda din personal för att minska kontakten med varandra så mycket de kan, även under rasterna.

Slutsats

När nedstängningsåtgärderna hävs är experterna överens om att det kommer att finnas en betydande ökning av efterfrågan på alla typer av inrättningar inom matservicebranschen. Du behöver vara redo för att kunna maximera möjligheterna nu när efterfrågan kommer. I den här artikeln har vi tagit upp vikten av att hålla din personal och dina kunder friska och fria från smitta. Vi har också tagit itu med fördelarna med att kommunicera vilka steg du vidtar – att ge kunderna självförtroendet att besöka dig och kunna koppla av med vetskapen om att de kommer att vara säkra i dina lokaler.